Saturday, April 18, 2009

Bersyukurlah kepada yang memeberi nikmat!!!!

apakah anda mengita bahawa, berjalan dengan kedua kaki itu merupakan sesuatu yang biasa??? padahal masih ramai manusia lain yang tidak mempunyai kaki. Apakah anda mengira bahawa berdiri tegak di atas kedua betis itu merupakan sesuatu yang mudah??? padahal masih ramai manusia lain yang yang kehilangan kedua-dua betisnya. Apakah anda merasai nikmatnya tidur dengan memejamkan kedua-dua mata? sementara masih ramai manusia lain yang tidak dapat tidur kerana sakit yang menanggungnya. Pernahkah anda merasa nista ketika anda dapat menyantap makanan yang lazat dan minuman yang dingin??? sementara masih ramai orang lain yang tidak dapat makan dan minum hanya kerana penyakit yang mereka dertai.

Renungkanlah!!!

betapa besarnya fungsi pendengaran, di mana Allah menjauhkan anda dari ketulian; penglihatan anda terhindar dari kebutaan; dan ingatlah kulit anda yang cantik yang terhindar dari penyakit gadal dan kudis. Perhatikan juga fungsi otak anda! Allah telah memberikan kesihatan aqal sehingga terhindar dari kegilaan yang menghinakan. Apakah anda ingin menggantikan mata anda dengan emas sebesar gunung Uhud??? Inginkah anda menjual pendengaran seharga perak satu bukit??? Apakah anda mahu membeli istana-istana yang menjulang tinggi dengan lidah anda???, namun anda bisu!!! Apakah anda mahu menukar kedua tangan anda dengan butiran-butiran pertama dengan berlian???, tetapi tangan anda kunung!!!

Anda sebenarnya telah meraup kenikmatan yang tidak terhitung dan kesempurnaan tubuh badan, tetapi sayanngnya anda tidak menyedarinya. Bahkan, anda hidup dalam ketidakpastian dan terperangkap dalam kesedihan, padahal anda masih memiliki roti yang segar untuk disantap, air yang segar untuk diteguk, dapat tidur dengan nyenyak, dan kesihatan yang stabil.

Anda acapkali memikirkan sesuatu yang telah hilang, sehingga anda lupa mensyukuri apa yang ada di hadapan anda. anda merasa sedih kerana kekurangan material, padahal anda masih memiliki kunci kebahagiaan, memiliki setumpuk kebaikan, kenikmatan dan masih banyak yang lainnya. Oleh itu, renungkanlah dan bersyukurlah!!!

('Aidh bin abdullah Al-qarni. 2007. Jangan Bersedih ( ter. Noraine Abu) ms: 4 )

No comments:

Post a Comment